El Museo de Ciencias *Glocal*
LOS
MUSEOS DE CIENCIA ANTE LA GLOBALIZACIÓN
LO GLOCAL:
FUSIÓN DE LO GLOBAL CON LO LOCAL
UNA METODOLOGÍA
PARA LO GLOCAL
BIBLIOGRAFÍA
LOS MUSEOS DE CIENCIA
ANTE LA GLOBALIZACIÓN
Los museos dependen del contexto social, cultural,
económico y político en que surgen y reflejan lo que la sociedad
considera valioso en diferentes momentos de su historia (Hooper-Greenhill,
1995). Por eso se observan transformaciones notables en los museos
desde su aparición en el siglo XV, cuando fueron gabinetes de curiosidades
del mundo natural, hasta los modernos museos interactivos de nuestros días.
Estas modificaciones se manifiestan en su filosofía, la misión,
los objetivos, los contenidos, la forma en que se presentan los contenidos,
los recursos empleados, la operación, los públicos a los
que se dirigen, la relación que se establece con esos públicos
y la composición del equipo de trabajo (Reynoso, H, E. 2000).
Hoy nos enfrentamos a una nueva realidad a nivel
mundial. Vivimos en un mundo en el que la ciencia y la tecnología
han producido enormes cambios no sólo a nivel social, sino
personal, que se han extendido por todo los rincones del planeta a través
de la economía global (Reynoso, H, E., C. Sánchez Mora y
J. Tagüeña P, 2005). Una de las claves para que el modelo
de la globalización
funcione es la amplia difusión del conocimiento científico
y técnico (Fiori, J. L., 2005), con el fin de contribuir a la formación
de ciudadanos informados y responsables. La capacitación y actualización
en estos campos se ha convertido en una necesidad para poder desenvolverse
a nivel profesional, laboral y cotidiano. Además, es indiscutible,
que el futuro de nuestro entorno y del planeta, depende de una toma de
conciencia colectiva, basada en conocimientos científicos. Fiori
(2005), afirma que la globalización fue la última utopía
del siglo XX, puesto que se suponía que el nuevo modelo económico
mundial, a base de redes y con el libre acceso a la información,
pasaría por encima de las fronteras y acabaría con las pobrezas
locales. Sin embargo, todos sabemos que eso no ocurrió y que existen,
en vastas extensiones del planeta y nuestro país no es la excepción,
grupos sociales excluidos de todos los beneficios de este nuevo modelo
económico mundial. Subraya que la utopía también requería
una descentralización
de la riqueza y de la información. Sin embargo, explica, la
riqueza no proviene de la capacidad para obtener información, puesto
que ya todo el mundo tiene acceso a ésta, sino de la capacidad para
generar conocimiento nuevo con un margen de ventaja sobre los demás.
Esta situación nos obliga a llevar a cabo
un análisis profundo y crítico sobre el papel que juegan
nuestros museos de ciencia y tecnología en este nuevo contexto,
considerando nuestro compromiso con la sociedad en la que estamos inmersos
y a la cual servimos. La comunidad museística mundial está
inmersa en este debate, lo cual se hizo evidente recientemente en el IV
Congreso Mundial de Museos de Ciencia, celebrado en Brasil en abril
de 2005 (Tagüeña, J., 2005).
LO GLOCAL: FUSIÓN
DE LO GLOBAL CON LO LOCAL
En nuestra opinión, la misión de
los museos de ciencia es contribuir a la formación de ciudadanos,
con una cultura científica y técnica que les proporcione
elementos de decisión, tanto a nivel personal como colectivo, con
un sentido de compromiso con su entorno natural y social, con valores que
propicien el bien común, combatan la exclusión y fomente
la equidad. Esto sólo se puede lograr cuando se conoce a fondo
el contexto local.
En este sentido, Ribamar
(2002) propone que la misión de un museo debe ser comprender las
dimensiones, históricas, culturales y políticas de los diversos
niveles territoriales: local, urbano municipal, estatal nacional, regional
y universal. En cuanto al público se deben considerar todos los
segmentos sociales, independientemente de sus diferencias individuales
y sociales, tomando en cuenta a las diferentes clases sociales, edades,
formaciones, habilidades, género, opción sexual y credos.
Wendy
Harcourt y Arturo
Escobar (2002) señalan que para muchos autores, este nuevo modelo
global, está produciendo la homogeneización cultural del
mundo, proceso en el cual lo local se ve como lo estático y lo contrario
al ?progreso?, por lo cual es minimizado y tiende a desaparecer.
Afortunadamente, argumentan, lo local no desaparece
del todo y aunque ya nunca más existirá en forma pura, siempre
se da una adaptación local a lo global. Esta adaptación de
lo global al contexto local, es lo que definen como glocal.
Dado que existe un conocimiento científico
global que no se puede ignorar, se tiene que buscar un balance entre lo
global del conocimiento y su adaptación al contexto local, tomando
en cuenta sus fortalezas y las debilidades, así como las soluciones
que surgen de la misma comunidad. Pierre
Fayard (2004) considera que la riqueza y bienestar de una sociedad
radican en su capacidad para producir conocimiento nuevo pero sobre bases
locales.
Por lo tanto, proponemos que se use una perspectiva
glocal para pensar en la construcción de una cultura científica
nacional y regional, así como en las acciones y estrategias para
lograrlo, con el fin de crear un sentimiento de pertenencia y compromiso
con el entorno (Reynoso, H. E., 2003).
Un museo glocal es aquel en el que se presentan
los paradigmas de
la ciencia contemporánea y los conocimientos que se consideren básicos
para entenderlos, incluyendo los temas actuales de interés mundial,
al mismo tiempo que se presentan los problemas locales y los proyectos
que se desarrollan para resolverlos con el fin de crear un sentimiento
de pertenencia, compromiso y un ambiente propicio para que se apoyen este
tipo de iniciativas. Contiene aspectos culturales propios del lugar,
como pueden ser los históricos o diferentes enfoques del tema, que
ayudan a fomentar un espíritu crítico ante el conocimiento
científico. También se puede propiciar un impacto a nivel
afectivo, empleando obras de arte de artistas locales, espectáculos
u obras de teatro buscando la conexión entre la ciencia y el arte.
Un museo glocal es aquel que fomenta actitudes y valores que permitan una
vida armónica con el entorno social y natural, con miras a un futuro
promisorio para todos. Es un foro para debatir sobre temas relacionados
con ciencia y tecnología con el fin de ofrecerle a la población
elementos para la toma de decisiones a nivel colectivo y personal.
Un museo glocal busca derribar las fronteras de la exclusión, ofreciendo
algo para todos, incluyendo a los que no pueden ir al museo, a través
de programas de extensión.
Con el fin de que sean socialmente pertinentes,
los museos de ciencia, no sólo tienen que estar actualizados en
materia de ciencia y tecnología, sino también debe convertirse
en un centro de educación no formal, en el cual el visitante sea
un usuario, sin límites de edad, ni de preparación académica
o escolar, que sea al mismo tiempo atractivo, novedoso y que acerque al
usuario a las nuevas tecnologías, pero respetando los conocimientos
locales (Sánchez, Mora, C, 2004).
UNA METODOLOGÍA
PARA LO GLOCAL
Para garantizar que los museos cumplan con su
misión, es necesario considerar la evaluación como algo inherente
a todo el proceso de planeación, desarrollo y operación de
los mismos. Se tienen que evaluar diferentes aspectos del proyecto tomando
en cuenta la opinión de los destinatarios, así como de expertos
en los diferentes temas que se exhiben, así como de los medios que
se emplean. Lo glocal empieza con la conformación del equipo de
trabajo que planea, desarrolla y opera el museo. Es fundamental que se
inicie el proyecto con un análisis del contexto local: su cultura,
sus riquezas, sus problemas y su gente. Expertos locales pueden proporcionar
información valiosa en este sentido. También es importante
establecer un mecanismo para tener un diálogo permanente con los
futuros usuarios. Lo importante es ver al otro como un interlocutor,
proceso en el cual se establece un intercambio de saberes en un clima de
respeto en aras de la equidad.
Con este modelo glocal la UNAM, a través
de sus museos de ciencia UNIVERSUM y
el Museo de la Luz, está desarrollando
el Museo
de Ciencia y Tecnología de Chiapas.
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BIBLIOGRAFÍA
Fayard, Pierre (2004). ?La creación
colaborativa del conocimiento: un nuevo modelo para la comunicación
pública de la ciencia y la tecnología en la sociedad del
conocimiento?. II Foro Internacional ?Por una cultura de ciencia, tecnología
e innovación en la sociedad?. Museo de Ciencias MALOKA. Bogotá,
Colombia, del 24 al 26 de marzo de 2004. http://www.maloka.org/concienciaabierta/memorias/index/html
Fiori, J.L. Conferencia Inaugural
del IV Congreso Mundial de Museos de Ciencia. Río de Janeiro,
Brasil, abril 2005.
Hartcourt, W. y A. Escobar. ?Mujeres
y política de lugar?. Artículo Central. ?Lugar, política
y justicia. ?Las mujeres frente a la globalización?. Development.
45, 2002, pp. 7-13.
Hooper-Greenhill, E. Museums and
the Shaping of Knowledge. Ed. Routledge, London, New York(1995).
Pavao, A. C. y María Edite
Ferreira. ?Quando o Encantamento pela ciencia produz frutos de cidadania?.
Ciencia e Inclusao Social. Estaçao da Ciencia. Universidade de Sao
Paulo, Brasil. 2002.
Reynoso H. Elaine. El Museo
de las ciencias: un apoyo a la enseñanza formal. (Tesis para
obtener el grado de Maestra en Enseñanza Superior). Facultad de
Filosofía y Letras, UNAM, 2000.
Reynoso, H. E. ?La responsabilidad
del divulgador en la formación de una cultura científica
nacional?. Ponencia presentada en la sesión plenaria ?Cultura científica
y cambio social?. VIII Reunión de la Red Pop (Red de Popularización
de la Ciencia y la Tecnología de Latinoamérica y el Caribe),
León, Gto. México, 2003.
Reynoso, H. E. , C. Sánchez-Mora
y J. Tagüeña. ?Lo glocal: nueva perspectiva para desarrollar
museos de ciencia?. Elementos, 59, 2005.
Sánchez, Mora, C. ?Los museos
de ciencia, promotores de la cultura científica?. Elementos. 53
(2004), 35-43.
Tagüeña, J. ?Los museos
latinoamericanos de ciencia y la equidad?. Historia, Ciencias y Saúde.
12: 419-427.
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GOING GLOCAL
IN SCIENCE CENTERS
GLOBAL vs. LOCAL IN SCIENCE MUSEUMS
THE GLOCAL APPROACH
GLOCALITY IN THE MUSEO DE LA LUZ
AND UNIVERSUM
A GLOCAL TRAVELING EXHIBITION
GLOBAL vs. LOCAL IN SCIENCE MUSEUMS
Museums and science centers have evolved over the centuries and definitely
the past decades due to changes in the social, cultural and economical
context. These changes can be observed in their mission, objectives, contents,
the way in which the contents are displayed and the relationship with the
visitors. The time has come for a new change. Globalization
seams to be taking over the whole world, like a cultural, economical and
technological tidal wave. The general feeling all over the globe is that
one cannot be left out, therefore there is an urge to prepare to join the
movement, as quickly, and effectively as possible. However, such projects
are encountering a great deal of local resistance. Wendy
Harcourt and Arturo
Escobar (2002) (1)say
the ?local context? is often seen as backward or contrary to progress,
therefore it is minimized and tends to disappear. Fortunately, they go
on, the ?local ingredient? does not disappear completely. However, after
it?s been touched by globalization, it will never exist in it?s pure state
anymore. On the other hand, there is no such thing as ?pure global?.
There is always a local adaptation, which the have named ?glocal?. If we
think of McDonald´s as a globalized product, we will find slight
variations in each country, to cater to local taste. For example, in Mexico,
chiles (peppers) and hot spicy sauces for hamburgers are essential if McDonalds
wants to stay in business.
Since science and technology are a fundamental ingredients in our present
and future and a must for globalization to succeed, the need for a scientifically
literate society is obvious. In this process the local component must be
kept alive. Therefore, I believe that we have to adopt a glocal approach
when developing such projects, particularly in the case of museums and
science centers.
THE GLOCAL APPROACH
The purpose of promoting scientific culture for the general public involves
much more than just facts. It?s about understanding the fundamental paradigms
of modern science, how science is constructed and the abilities we require
to understand it. We must provide people with tools and the knowledge they
need to make decisions about science related issues both on a personal
and a collective level, and at the same time promote the values and attitudes
that go along with such actions.
The meaning of a glocal scientific culture is one in which there is
an equilibrium between global knowledge and the local context, considering
the local problems, as well as the local way in which they are being addressed.
This helps create a sense of belonging, of pride and provides a more appropriate
atmosphere for scientific and technological research and development.
How do we find the right proportion of ingredients for our glocal science
center?
First you have to decide, from a local perspective, which are the ultimate
global contents, every well informed citizen needs to know on a certain
topic.
The next question is how local do we have to get if we want to make
an impact? The answer is just as local as possible. This means going
from a national point of view, to a regional one and perhaps narrow it
down to the immediate surroundings of our science center. When you start
exploring the local context, you will probably come up with some very definite
cultural, historical, social and economical ingredients. Diversity
will also be part of the picture. So if you want to be inclusive you have
to look at the specific characteristics and needs of the people who are
close to your museum. Sometimes you discover what or who you left
out, after your museum has been operating for some time. Of course,
in order to make sure that you are really making a connection with your
target audiences, you have to consider evaluation and permanent communication
with your visitors, as an integral part of the entire process.
GLOCALITY IN THE MUSEO DE LA LUZ AND UNIVERSUM
The UNAM (The National Autonomous University
of Mexico) has several museums in Mexico City, including two science
centers: UNIVERSUM (on the
university campus), and the Museo de
la Luz (Museum of Light), in the center of the city. Each was
planned and designed according to their specific context. However,
the story of the Museum of Light, inaugurated in 1996, is particularly
interesting. It is located in a beautiful sixteenth century building, with
outstanding painted murals and stained glass windows. It is also
of great historical value. It was built by the Jesuits,
who played a very important role in the religious and cultural conquest
of Mexico. From 1576 to 1603 it was a church. In 1822, Agustín
de Iturbide took oath there as the first emperor of the new independent
country. In 1824, the first constitution of Mexico was signed there. Over
the centuries, it has had many different uses such as a government office,
a school, an asylum for the mentally ill, a stable (during the revolution)
and even a night club. In 1929 it became property of the UNAM. If the building
could talk it would have a lot of fascinating stories to tell. This area,
which was once the prosperous center of the city, is now a very low income
and dangerous neighborhood, surrounded by thousands of mobile stands belonging
to street vendors. Close by there is school for visually impaired
people. When the building was handed over to us (the group that developed
UNIVERSUM), it was clear that the local component was too strong to be
ignored. It could not be just a science museum. We had to tell the
story of the building. Specific groups, such as the visually impaired people
or homeless children who lived on nearby streets, had to be taken into
consideration. Therefore, the museum offers special programs and activities
for these groups, including the experience of light for the visually impaired!
Although UNIVERSUM´s context is completely different, a respect
for diversity and inclusion have always been among our priorities. UNIVERSUM,
works with specialists and associations, to adapt the museum to the needs
of vulnerable groups. Hosts (university students) learn how to work
with visitors in a situation of extreme poverty, homeless children, senior
citizens, as well as people with different handicaps.
A GLOCAL TRAVELING EXHIBITION
In order to reach those who do not come to our museums, we have several
outreach programs and traveling exhibitions. One of these exhibitions
is clearly an example of glocality. It is called *Under the volcano: what
we should know about the Popocatéptl*.
The Popocatépetl and it´s companion the volcano Itzacíhuatl
are a beautiful sight and part of the landscape of central Mexico.
They are located in a densely populated area, surrounded by hundreds of
towns and several cities, including Mexico City. They have been part of
our local history and culture for centuries. Many artists have painted
the volcanoes. A few years ago, Popocatéptl started a new period
of volcanic activity. There are many potential risks due to volcanic activity
such as mudslides, lava and the expulsion of volcanic rocks and materials.
Volcanic ash is one of the greatest problems. Ashes expelled from the volcano
can reach as far away as 100 km (around 65 miles). They cause severe
pollution, provoking serious health problems and damage to all kinds of
electrical equipment. They can cause accidents, and are a serious threat
to airplanes. When the ashes are moistened, they form a heavy compact
substance, almost like concrete. Therefore, it is extremely dangerous to
sweep these ashes down the drain, because they can stop up the sewage system
and cause floods. In order to prevent a major disaster, every single
household in the risk area must be prepared to act. This is why a
traveling exhibition was planned and designed for all those who live within
this area, a circle with a radius of about 100 km from the crater of the
volcano.
During the planning stage, we worked with vulcanologists and experts
in preventing disasters. Front end evaluation included, analyzing the information
provided by the media and interviewing people in the risk area. We
wanted to know: what they knew, what they understood, their doubts, their
fears and how they felt about the problem. Our messages are:
a) volcanic activity is a consequence of Earth´s evolution
and it has some benefits,
b) disasters are not caused by the natural phenomena, but by ignorance
and lack of prevention,
c) science and technology provide the knowledge we need to face the
situation and d) every one must participate in order to avoid a major problem.
The approach we took in developing the exhibition was clearly glocal.
The exhibition has several sections. The first section has all the
scientific knowledge (global component) required to understand the problem.
The second covers technical information (local approach) about how the
volcano is being monitored, and how this information is used to avoid disasters.
The third section is related to the Popocatépetl itself: it?s history,
previous volcanic activity, stories related to the volcano and all the
works of art it has inspired. The last section explains what each
person has to do before, during and after a volcanic event. As in
all exhibitions, evaluation, throughout the whole process was extremely
useful in making sure that we were achieving our glocal goals, that is
global knowledge applied to a local context, with a local approach in order
to stimulate a much needed sense of awareness and personal responsibility.
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Referencias
(1) Hartcourt, W. and A. Escobar. ?Mujeres y políticas de
lugar?. Artículo Central: ?Lugar, política y justicia: las
mujeres frente a la globalización?. Development. 45, 2002, 7-13.
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LINKS
Other Worlds Are (already) Possible:
Cyber-Internationalism and Post-Capitalist Cultures. Draft Notes
for the Cyberspace Panel, Life after Capitalism Programme, World Social
Forum, Porto Alegre, January 23-28, 2003.
Arturo Escobar. Department of Anthropology
University of North Carolina, Chapel Hill
http://www.zmag.org/escobarcyner.htm
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